Prima pagină   Ghid investitii   Impozit pe castig – Fisa de portofoliu

Impozit pe castig – Fisa de portofoliu

Ce este o Fișa de Portofoliu?

  • Documentul prin care se reflectă, conform prevederilor legale în vigoare, câștigul/pierderea în RON înregistrată în anul fiscal 2018, urmare a operațiunilor de răscumpărare de unități de fond emise de fondurile de investiții administrate de BRD Asset Management S.A.I. S.A.
  • Câștigurile rezultate din răscumpărarea unităților de fond sunt considerate, conform prevederilor Codului Fiscal, venituri din investiții;
  • Fișa de portofoliu conține informații consolidate privind câștigul/pierderea pentru fiecare fond administrat de BRD Asset Management  S.A.I. pentru care au fost realizate răscumpărări de către investitor. Dacă investitorul a efectuat răscumpărări de unități de fond denominate în EUR, respectiv USD, atunci câștigul/pierderea este convertit(ă) în RON la cursul de schimb comunicat de BNR valabil la data plății sumelor aferente răscumpărării și este cumulat(ă) cu restul câștigurilor/pierderilor, după caz, de pe celelalte fonduri.
  • Fișa de portofoliu se emite doar pentru persoanele fizice.
  • Conform prevederilor legale în vigoare, BRD Asset Management S.A.I. S.A. transmite către investitori informații privind totalul câștigurilor/pierderilor, pentru răscumpărările efectuate în cursul unui an fiscal, până pe data de 31 ianuarie a anului curent pentru anul anterior.

 

 Cum intru în posesia fișei de portofoliu și ce trebuie să fac cu ea?

  • Fișa de Portofoliu va fi transmisă de către BRD Asset Management S.A.I. S.A. prin corespondență, la adresa  de corespondență furnizată de tine, o poți descărca online de pe  MYBRD Net sau o poți obține gratuit în unitățile BRD – Groupe Societé Generale.

 

Cum se calculează câștigul care va fi impozitat? 

Câștigul/pierderea se calculează ca diferență între prețul de răscumpărare și prețul de subscriere al unităților de fond, iar metoda de calcul pentru câștigul rezultat din răscumpărări folosește principiul FIFO (“primul intrat, primul ieșit”). Mai jos un exemplu care te poate ajuta :

 

    Data tranzactiei

Operatiune

Cantitate

Pret

 

 

    aprilie 2018

subscriere

25

100

 

    iulie 2018

subscriere

25

105

 

    decembrie 2018

răscumpărare

40

110

 

 

 

 

 

 

    Profit pentru răscumpărarea din decembrie 2018

25 bucăti *(110 ron-100 ron)=250 ron

 

15 bucăti * (110 ron-105 ron)= 75 ron

 

 

 

 

 

 

Total profit

250 ron + 75 ron = 325 ron

 

Impozitul de plătit în acest caz = 325 * 10% = 32.5 lei.

 

  Ce este  Declarația Unică?

  • Declarația Unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice înlocuiește Declarația 200, precum și alte declarații fiscale privind veniturile realizate. Aceasta  se completează și se depune de către persoanele fizice în România  care realizează venituri asupra cărora se datorează contribuția de asigurări sociale și/sau contribuția de asigurări sociale de sănătate.

 

Cum se depune Declarația Unică?

  • Începând cu anul 2019, Declarația Unică se va depune doar, electronic prin Spațiul Privat Virtual, în cazul în care persoana fizică și-a creat un cont pe site-ul ANAF și activat de către inspectorul fiscal sau prin intermediul e-guvernare în cazul în care persoana fizică deține un certificat digital calificat.
  • Această declarație poate fi descarcată accesând linkul  (https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/declaratie_unica.html)

 

Până când se depune Declarația Unică? 

  • Declarația Unică se depune până la data de 15 martie 2019.

 

Care este termenul limită de achitare a obligațiilor de plată pentru anul 2018?

  • Pentru anul 2018 termenul de 15 martie 2019, inclusiv prevăzut pentru plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii, datorate de persoanele fizice în situațiile reglementate de Codul Fiscal, se prelungeste până la data de 31 iulie 2019 inclusiv.

 

Trebuie să depun Declarația Unică indiferent de câștigul sau pierderea înregistrat/ă?

  • Da, Declarația Unică se depune în cazul existenței operațiunilor de răscumpărare în anul în care se realizează raportarea, atât în cazul câștigurilor cât și în cazul pierderilor.

 

Ce se întâmplă dacă depășesc acest termen?

  • Măsurile în acest caz sunt stabilite de inspectorii fiscali din cadrul administrației locale de care aparții.

 

Care este cota de impozit pentru câștigurile din răscumpărări de unități de fond?

  • Pentru răscumpărările realizate în 2018, cota de impozit este de 10%.

 

În ce situație se plătesc contribuții de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile realizate din răscumpărări de unități de fond?

  • În cazul în care veniturile realizate de dumneavoastră în anul 2018, cumulat din una sau mai multe surse și/sau categorii de venituri menționate de prevederile fiscale (inclusiv veniturile obținute din răscumpărările de unități de fond), au fost mai mari decât plafonul de 12 salarii minime brute pe țară și nu vă încadrați în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate;
  • În cazul în care estimați că valoarea veniturilor pentru anul 2019, cumulat din una sau mai multe surse și/sau categorii de venituri menționate de prevederile fiscale (inclusiv veniturile obținute din răscumpărările de unități de fond) vor fi mari decât plafonul de 12 salarii minime brute pe țară și nu vă încadrați în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate;
  • Conform prevederilor fiscale în vigoare salariul brut anual în anul 2018 a fost 1,900 RON/lună, iar în anul 2019 este în sumă de 2,080 RON/lună;
  • Cota privind contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) este de 10%.

 

Potrivit legislației în vigoare BRD Asset Management S.A.I. S.A nu reține la sursă nici impozitul pe venit, nici CASS – investitorul are obligația să declare și să își plătească obligațiile fiscale aferente câștigurilor din unități de fond.

 

Mai multe informatii privind completarea Declarației Unice regasești aici.